Tips om te helpen met jouw SEO-bureau
Als je een online of offline bedrijf hebt, heb je waarschijnlijk de uitdrukking "Zoekmachineoptimalisatie" gehoord. Je kent misschien zelfs iemand die gebruik heeft gemaakt van de diensten van een zoekmachineoptimalisatie-specialist of SEO bureau. Wat is SEO en hoe helpt het jouw website? Het feit is dat SEO niet zo eenvoudig is als het klinkt. Er zijn veel elementen die nodig zijn om een website voor zoekmachines te optimaliseren. Als je wilt profiteren van alles wat SEO te bieden heeft, moet je weten hoe het werkt. Onthoud wel, een SEO bureau kan meer dan jij zelf kan, kies daarom voor linkbuilding uitbesteden. Dit zelf doen is praktisch onmogelijk.
De title tag
Een element waar je goed op wilt letten, is de title-tag. Je wilt er zeker van zijn dat de paginanaam nauwkeurig weergeeft waar de pagina over gaat. Veel mensen slagen er niet in dit te doen en eindigen met onrelevante paginanamen zoals "Diensten", terwijl "Schoonmaakdiensten" het keyword beter bevat. Zorg ervoor dat de title-tags je daadwerkelijk relevante informatie over de pagina geven. Je wilt ook voorkomen dat je woorden of woordgroepen gebruikt die als spam kunnen worden beschouwd.
Metadata
Naast de title-tag wil je ook proberen om trefwoorden te gebruiken in de metadata. De metagegevens bevatten trefwoorden die de inhoud van een webpagina beschrijven. Als je bijvoorbeeld spullen voor tuinieren verkoopt, plaatst je de uitdrukking "tuingereedschap" in de metagegevens. Dit zou handig zijn als iemand op zoek is naar materiaal om te tuinieren, maar gerichter zoekt op een onderwerp. Ze kunnen online naar "tuingereedschap" zoeken en op jouw site terechtkomen.
Alt tag
Zoekmachines zoeken ook naar de Alt-tag. De Alt-tag bevat de trefwoorden bij een afbeelding passen en daarbij worden genoemd. Nogmaals, als je niet in een spamfilter wilt worden gegooid, overdrijf het dan niet met de Alt-tag. Stel dat het trefwoord waarnaar je mensen wilt laten zoeken, meerdere keren in jouw inhoud voorkomt.
Hou het relevant
De rest van de website bevat relevante inhoud die de producten of diensten beschrijft die je te bieden heeft. Als de pagina hoog genoeg scoort in de zoekmachines, moet deze goed gebruikt kunnen worden door bezoekers. Bezoekers van jouw site willen het minimale doen wat nodig is om de producten te krijgen die ze nodig hebben. Als ze niet direct zien hoe ze jouw website moeten gebruiken, klikken ze weg. Daarom is het belangrijk om goede content te hebben die relevant is voor de inhoud en het thema van de website.
Houd je bezoeker in gedachte
Houd bij het opbouwen van jouw website altijd in gedachten wat belangrijk is voor jouw bezoekers. Zorg ervoor dat ze de informatie die ze zoeken gemakkelijk kunnen vinden op jouw website. Als de informatie er niet is, gaan ze naar de site van een concurrent. Deze kennis kan je helpen om jouw bedrijf te laten groeien, maar je moet niet vergeten dat concurrenten het ook doen om jou voor te blijven. Het blijft dus een on-going process.