De voor- en nadelen van Magento op een rijtje
E-commerce heeft het aanzien van de zakenwereld sterk veranderd. Tegenwoordig kunt u met een paar simpele muisklikken of een paar aanrakingen via uw mobiele telefoon het grootste deel van uw zaken doen.
Hoewel er veel grote spelers zijn in e-commerce of e-business, is Magento de koploper geweest in de online zakenwereld – vanwege een aantrekkelijke services dat het platform biedt, zoals magento b2b en de progressive web app. Het is echter niet zonder nadelen. Hieronder hebben wij een lijst samengesteld met voor- en nadelen van Magento voor een e-commerce winkel. Zo kunt u zelf afwegen en beslissen of Magento geschikt is.
Voordelen
1. Flexibiliteit
Magento is een open source platform. Met andere woorden, de broncode kan worden aangepast aan specifieke vereisten en wensen, waardoor sjablonen kunnen worden aangepast. Daarmee kan de gewenste functionaliteit eenvoudig worden bereken. Daarnaast staat het platform integratie met derden toe voor verschillenden doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het importeren van producten. De flexibiliteit van Magento is daarmee het grootste voordeel van de service.
2. Diverse functionaliteiten
Magento heeft een breed scala aan functies waarmee meerdere winkels en locaties, talen, prijzen en valuta’s kunnen worden beheerd. Vergelijk Magento met andere diensten zoals Shopify, Woocmmerce of Volusion, en u zal zien dat dit e-commerce platform opvalt door zijn overvloed aan functies.
3. Grote gebruikersgemeenschap
Er is een grote community van Magento gebruikers, omdat het een van de meest gebruikte e-commerceplatforms ter wereld is. Dit heeft bijgedragen tot een snelle ondersteuning. Daarnaast heeft de grote community geïnspireerd om vele extensies en plug-ins te ontwikkelen. Daardoor is het eenvoudig hulp te zoeken wanneer er problemen voordoen.
Nadelen
1. Prijs
Magento is duur. Het is in meerdere versies beschikbaar. De communityversie is gratis, maar de Enterprise-versie kost jaarlijks ongeveer vijftienduizend dollar. De premium enterprise versie, bedoeld voor grote bedrijven, kost een jaar maar liefst vijftigduizend dollar.
2. Weinig ontwikkelaars
Magento heeft dan wel een grote gemeenschap van gebruikers en ontwikkelaars, maar dat maakt het lastig authentieke Magento developers te vinden. De belangrijkst reden hiervoor is het complexe begrip dat men moet hebben in de specifieke ontwikkeling per gebruiker en de uitgebreide ervaring benodigd voor de kernsoftware. Wanneer u werkt met Magento, krijgt u te maken met een groot system dat meer dan twintigduizend bestanden en tweehonderd database tabellen beslaat. Het vereist dus tijd dit onder de knie te krijgen. Als gevolg hiervan zal een authentieke Magento ontwikkelaar een hoge prijs rekenen.
3. Tijdrovend
Magento heeft een trage laadtijd. Aanpassingen zijn daardoor lastig te maken in vergelijking met andere e-commerceplatforms. Overschakelen naar een ander platform is eveneens ingewikkeld door de traagheid van het model.
De flexibiliteit van het open source platform en al haar functionaliteiten maken Magento een aantrekkelijk platform. Maar daar betaalt de gebruiker wel de hoofdprijs voor, zowel in tijd als geld.